EDUBAS maakt gratis educatieve software voor kinderen op de basisschool van groep 3 tot groep 8.
Het taalprogramma ABC en het rekenprogramma 123 zijn daar voorbeelden van. Op eenvoudige wijze en spelenderwijs
worden de taal- en rekenvaardigheden vergroot. Daarnaast zijn er, voor jong en oud, de leuke spellen Match en Quiz.
|
|
Wat kan je hier doen?
|
Online spelen
Sinds kort is EDUBAS begonnen met het ontwikkelen van software die online gespeeld kan worden.
Daarmee wordt het mogelijk om de spellen niet alleen op je PC te spelen maar ook op je smartphone of tablet.
Deze ontwikkeling is nog maar kort in gang en daarom is het aanbod nog niet zo uitgebreid als in de spelonderdelen die
je (hieronder) kunt downloaden.
Ga nu naar online spelen.
|
|
Meehelpen
Je kunt meehelpen aan het uitbreiden en verbeteren van de online spellen. Dat kan op verschillende
manieren. Ga nu naar meehelpen.
|
|
Downloaden
De online spellen zijn nog niet af. Wil je toch gebruik maken van alle mogelijkheden van ABC en 123 dan
kan je hieronder zien waaruit de programma's bestaan en kan je alles gratis downloaden om te
installeren op je PC of laptop.
|
|
Een programma moet bestaan uit één geheel (één programma) dat uit
veel verschillende onderdelen bestaat zodat alle groepen van de basisschool er mee kunnen werken
|
|
Alle onderdelen moeten een uniforme werking hebben qua besturing en een min of meer uniforme
lay-out ("look-and-feel")
|
|
De werking van de onderdelen moet zo eenvoudig zijn dat direct duidelijk is wat er moet gebeuren
(met name voor de kinderen in groep 3)
|
|
Het accent moet liggen op het educatieve karakter. Het is de bedoeling dat kinderen iets
opsteken van de aangeboden stof door er spelenderwijs mee bezig te zijn; kinderen zijn
immers leergierig. De software sluit niet aan bij een bepaalde leermethode (als dat wel zo
is dan berust dat op toeval) en moet niet gezien worden als een soort cursus
|
|
In elk onderdeel moeten kinderen een bepaalde score kunnen halen. Het behalen van een score
(vooral een hogere dan die van een ander) werkt zeer motiverend om een bepaald onderdeel nog
een keer te doen. De tien hoogste scores komen in een lijst die telkens aan het eind van een
onderdeel wordt getoond (heb je een score die hoger is dan nummer 10 van de lijst dan mag je
je naam invullen). De score is niet bedoeld als meetinstrument voor de prestaties van een
kind, maar enkel en alleen om een kind te prikkelen het onderdeel nogmaals te spelen
|
|
De leerkracht (of ouder) moet de inhoud van de aangeboden stof kunnen aanpassen. Daarom is er
een zogenaamde leerkrachtmodule waarmee de inhoud van elk onderdeel kan worden aangepast of
uitgebreid
|
|
De software moet kunnen draaien op alle gangbare versies van Windows en
moet weinig capaciteit van de computer vergen. Bovendien moet de software in een netwerk kunnen
draaien. Dit is niet alleen leuk voor de beheerder maar ook voor de kinderen, het scorebord is
dan toegankelijk voor alle kinderen van de school (je kunt concurreren met de hele school)
|
Instrueren |
Bij de meeste onderdelen (oefeningen) is instructie niet noodzakelijk
omdat
deze direct voor zichzelf spreken. Bij onderdelen waar wel (enige)
instructie nodig is, wordt een uitleg van de bedoeling van het onderdeel
gegeven en hoe het gespeeld moet worden.
|
Oefenen |
Met alle onderdelen kan eindeloos worden geoefend. ABC en 123 hebben 36
verschillende onderdelen verspreid over de groepen 3 t/m 8. In de meeste
onderdelen zijn 3 speelniveaus te onderscheiden.
|
Toetsen |
ABC en 123 bevatten geen toetsmogelijkheden.
|
Registreren |
Van elk onderdeel wordt een scorelijst bijgehouden waarin de 10 beste scores
worden bijgehouden.
|
Analyseren |
Er wordt geen uitleg gegeven wanneer een vraag niet beantwoord kan worden of
foutief is beantwoord. Wel kan altijd het juiste antwoord worden getoond
(dat gaat ten koste van de score)
|
Plannen |
Leerkrachten en ouders kunnen met de leerkrachtmodules de inhoud van alle
onderdelen aanpassen (wijzigen/uitbreiden).
|